اسكنرهاي بدن نما ،ره آورد زندگي نوين درقرن21
نوشته شده توسط : خالد پنجشيري

 اسکنرهای بدن نما

پدیده ای رو به گسترش درمبارزه با تروریسم

 

scaner

 

مقدمه :

  شايد تا كنون به شيوه هاي مبارزه با تروريسم درقرن ۲۱ فكر كرده باشيد .باتأملي دراتفاقات متفاوت قرن بيست ويكم متوجه مي شويم كه حوادث تروريستي وخشونت باري دردنياي معاصر وآن هم با فراواني خيره كننده اي رخ مي دهد وهمين امر مأموران ودولت ها را به انجام اقدامات كنترلي نويني وامي دارد كه شايد چندان مورد تأييد اخلاق ومعنويت هم نمي باشند وهمان تدابير درپاره اي اوقات به عنوان يك ضدارزش تلقي مي شوند .از جمله راهكارهاي مبارزه وپيشگيري از وقوع جرم وقتل وكشتار در قرن ۲۱ ،نصب اسكنرهاي بدن نما درفرودگاه هاست كه روزبه روز گسترده ترمي شود .نصب اين دستگاه ها گرچه دروقوع جرم ،بازدارنده وپيشگيرانه است وامكان خطاي احساسي را بسيار كاهش مي دهد،ولي دربسياري از موارد با سوءاستفاده هايي كه از آن مي شود ،يك عمل غير انساني تلقي مي شودوعقل وفطرت آدمي آن را محكوم مي كند .شايسته است دراين موارد به گونه اي برنامه ريزي شود كه پيشگيري وبازدارندگي از وقوع جرم ،عاملي براي هتك حرمت وعفت افراد نگردد وحفظ حريم خصوصي افراد مورد توجه قرار گيرد.

در ادامه اين موضوع ، براي آشنايي با اين پديده ي نوين مواردي ذكر مي شود ،شايد حق مطلب به خوبي اداءگردد:

استفاده از اسکنرهای بدن نما در انگليس :

به دنبال تشديد تدابير امنيتي در فرودگاههاي غربي، دولت انگليس نيز اعلام کرد که اسکنرهاي بدن نما براي مقابله با تهديدات تروريستي در فرودگاههاي اين کشور به کار گرفته خواهد شد.

گوردون براون نخست وزير انگليس روز يکشنبه در گفت و گو با شبکه ۱ تلويزيون بي بي سي گفت: دولت همه اقدامات لازم را براي تقويت امنيت در فرودگاههاي انگليس و جلوگيري از تکرار حادثه هفته گذشته بر فراز ديترويت آمريکا به عمل خواهد آورد.

استفاده از اسکنرهای بدن نما در انگليس + عکس

به دنبال انتشار اخبار و گزارش هايي در رسانه هاي آمريکايي و انگليسي در هفته گذشته مبني بر تلاش يک تبعه ۲۳ ساله نيجريه براي منفجر کردن يک فروند هواپيماي مسافري بر فراز ديترويت آمريکا، کشورهاي غربي و بويژه آمريکا و انگليس بر ضرورت تشديد تدابير امنيتي در فرودگاهها تاکيد کردند.

اين مظنون نيجريه‌اي ظاهرا قصد داشته همزمان با روز کريسمس (۲۵دسامبر) با مواد ترکيبي مايع و پودر، هواپيما را به آتش بکشد که موفق نمي‌شود و خودش دچار سوختگي و دستگير مي‌شود.
مقامات امنيتي آمريکا اعلام کرده اند که عبدالمطلب با گروه القاعده در ارتباط بوده و مدتي را در يمن آموزش ديده است.

براون در مصاحبه امروز خود گفت: مسافران در فرودگاههاي انگليس بتدريج با تدابير جديد امنيتي از جمله استفاده از اسکنرهاي بدن نما و کنترل شديدتر کيف هاي دستي خود در فرودگاهها مواجه خواهند شد.

نخست وزير انگليس اظهارداشت: مسافران ترانزيت نيز بايد از کنترل هاي امنيتي عبور کنند.
براون گفت: تلاش نافرجام تروريستي در روز کريسمس براي منفجر کردن يک فروند هواپيماي آمريکايي نشان داد که ما با تهديدات جديد تروريستي مواجه هستيم و بايد سريعا فناوري لازم را براي مقابله با اين گونه تهديدات معرفي کنيم.

اسکنرهاي بدن نما که در حال حاضر بطور آزمايشي در فرودگاه منچستر انگليس استفاده مي شود، تصويري کاملا برهنه از مسافران را بر روي يک مانيتور نشان مي دهد.

برخي گروههاي مدني با تاکيد بر ضرورت رعايت حريم خصوصي شهروندان از به کارگيري اين گونه دستگاهها انتقاد کرده اند.

در همين حال شرکت "بي اي اي" که مالکيت فرودگاه بين المللي هيثروي لندن و چندين فرودگاه مهم اين کشور را در اختيار دارد، امروز اعلام کرد که استفاده از اسکنرهاي بدن نما در آينده نزديک در فرودگاه هيثرو آغاز مي شود.www.ksabz.net-منابع :گردآوری : گروه اینترنتی نیک صالحی www.niksalehi.com

 گند اسكنرهاي بدن نما درفرودگاه هاي انگليس درآمد:

خبر آنلاين :بین الملل > اروپا  - افشای خبر سوء استفاده یکی از ماموران فرودگاه هیثروی لندن از دستگاه های جدید اسکنر، پلیس و دولت انگلیس را به تکاپو واداشت.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان ، پلیس انگلیس اعلام کرد اخیرا و پس از دریافت تصویر یکی از همکاران زن که توسط اسکنرها ضبط شده بود ، به کلیه نیروهای امنیتی و مسئول در فرودگاه هیثروی لندن ، هشدار داده است.

نشریه سان ،چاپ لندن ، نخستین رسانه ای بود که رسوایی سوء استفاده از اسکنرهای جدید نصب شده در فرودگاه هیثرو را فاش کرد.

نشریه سان نوشته است ، یکی از کارکنان امنیتی مرد فرودگاه هیثرو ، همزمان با عبور تصادفی یکی از همکاران زن خود از میان دستگاه ، تصویر اسکن شده وی را ضبط کرده است.

مسئولان فرودگاهی انگلیس در پی فاش شدن این خبر ، بر عزم خود برای رسیدگی و برخورد قاطع با عامل این حادثه تاکید کردند.

این در حالیست که این حادثه باعث شد تا منتقدان و مردم و نیز کمیته ای از وزارت کشور انگلیس ،نسبت به نقض حریم خصوصی خود توسط این دستگاهها، بیمناک شوند.

پلیس و نیروهای امنیتی اعلام کردند : تصاویر تهیه شده از مسافران ؛توسط هیچ دوربین و یا تلفن همراهی ضبط نمی شود وهیچکس به آنها دسترسی ندارد.

اسکنرهای جدید در حال حاضر در دو فرودگاه هیثرو و منچستر نصب شده اند و با وجود بحث و جدلهای بسیار، قرار است در تمام فرودگاههای انگلیس ، نصب گردند.

کمیته وزارت کشور انگلیس در عین حال در بیانیه ای تاکید کرده است ؛ نگرانی ها از نقض حریم شخصی افراد ،نباید مانعی برای نصب این اسکنرها در فرودگاهها شود

به نقل از «خبرآنلاين : جمعه 6 فروردین 1389 - 01:22:20»
  
نصب دستگاه اسكنر بدن نما درفرودگاه هاي استراليا:
 
 دولت استرالیا، در بحبوحه تلاش‌هایش برای تقویت تدابیر امنیتی هوایی در واكنش به تهدید نافرجام برای منفجر كردن هواپیمای آمریكایی از تصمیم خود برای استفاده از اسكنرهای تمام بدنی برای مسافران هوایی، خبر داد.

نصب اسکنرهای بدن نما در فرودگاه های استرالیا

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس،"كوین راد " نخست وزیر استرالیا امروز اعلام كرد: 173 میلیون دلار در چهار سال آینده برای افزایش امنیت فرودگاه‌ها، هزینه می‌شود.
نخست وزیر استرالیا در گفتگو با خبرنگاران در كانبرا اعلام كرد، حادثه روز میلاد مسیح نشان داد كه هیچ كشوری نمی‌تواند از امنیت خود غفلت كند. بزرگترین اولویت دولت استرالیا، امنیت و ایمنی مردم این كشور است.
كوین راد خاطر نشان كرد: دولت استرالیا 28 میلیون و 500 هزار دلار برای كمك به صنعت هواپیمایی به منظور تامین بودجه فناوری‌های نظارتی جدید از جمله اسكنرهای بدنی، دستگاه‌های اشعه ایكس و اسكنرهایی كه مواد منفجره مایع را شناسایی می‌كنند، صرف می‌كند.
وی می‌افزاید: اسكنرهای بدنی تا اوایل سال 2011 به عنوان اقدامی نظارتی دیگر در نقاط نظارت بر مسافران بین المللی، نصب می‌شود.
چندین كشور اروپایی از جمله هلند و انگلیس، پس از حادثه ماه دسامبر در آمریكا، شروع به نصب اسكنرهای بدنی در فرودگاه‌های خود كردند و آمریكا نیز به نصب این دستگاه‌ها در فرودگاه‌های خود سرعت بخشید.
نخست وزیر استرالیا در ادامه اعتراف كرد كه این اقدام تازه می‌تواند نگرانی‌های تازه‌ای در خصوص حریم خصوصی و میزان زمانی كه باید صرف بررسی‌های امنیتی مسافران شود، ایجاد می‌كند.
كوین راد تأكید كرد: مقامات همچنین تدابیر نظارتی را در مراكز منطقه‌ای، همكاری‌های بین المللی به منظور بهبود وضعیت امنیتی در پروازها و امنیت را در هواپیماهای باری، تقویت می‌كنند.

  نتيجه :

    دراين مقاله ،يكي از اقدامات مبارزه با تروريسم توسط مأموران نظامی وانتظامی دولتي درقرن ۲۱ دربرخي از كشورهاي غربي مطرح شدوباعنايت به مضرات آن وامكان سوءاستفاده هاي احتمالي واز بين بردن حريم عفت عمومي ،لازم است درطراحي اينگونه دستگاه ها وبه بهانه ي كنترل افرادي معدود ،حريم عفت عمومي ناديده گرفته نشود وهرگز نبايد براي جلوگيري از يك منكر وعمل غير انساني ،به انجام اعمالي غيراخلاقي درابعادي بسيار گسترده تر روي آورد ،زيرا هيچ مسأله اي مهم تر از حفظ حريم خصوصي افراد وعفت عمومي نيست واگر عفت عمومي از بين برود ،معيارهاي وهنجارهاي بسيار زياد ديگري نيز به تبع آن از ميان خواهد رفت .  

منابع : 

۱-روابط عمومي درقرن۲۱ ،مقاله علي غلاميان -http://ravabetmodern.blogfa.com

۲-گروه اینترنتی نیک صالحی www.niksalehi.com

۳-http/://www.khabaronline.ir

۴- http//ir24.mihanblog.com





:: بازدید از این مطلب : 249
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 29 / 6 / 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: