رنگ و دود آتش
نوشته شده توسط : خالد پنجشيري

۱-ایجاد شعله های رنگی:

 شما با افزودن مواد مختلف به آتش می توانید آن را به رنگ دلخواه در بیاورید مطمئنا پریدن از روی آتشی به رنگ ارغوانی یا سرخ و یا سبز می تواند برای شما جذاب تر باشد.

ترکیبات مس رنگ شعله را به رنگ سبز در می آورند. که ارزانترین و در دسترس ترین این ترکیبات کات کبود و یا همان مس(II) سولفات می باشد. چنانچه مقداری از پودر این ماده را به مواد آتشگیر خود اضافه کنید رنگ شعله به رنگ سبز در می آید.

 ترکیبات لیتیم شعله را به رنگ ارغوانی در می آورد. این رنگ بسیار زیباست و به رنگ غروب های پاییز مشابه است. ارزانترین و دم دست ترین ترکیب لیتیم، لیتیم نیترات است. هرچند باید توجه داشته باشید که کلا ترکیبات لیتم نسبتا گران هستند.

افزودن مقدار کمی پودر لیتیم نیترات به مواد مشتعل می تواند رنگ شعله را به رنگ ارغوانی بسیار زیبا تغییر دهد.

ترکیبات پتاسیم به شعله رنگ یاسی زیبایی می بخشد، ارزانترین و در دسترس ترین ترکیب پتاسیم، پتاسیم پرمنگنات است. که با افزودن پودر آن به مواد مشتعل رنگ شعله به رنگ یاسی تغییر می کند. در ضمن این پتاسیم پرمنگنات که از آن برای ضدعفونی اماکن و یا ظروف استفاده می شود در جای دیگر نیز که به فرمول چند ماده منفجره بی خطر اشاره خواهیم داشت به کار خواهد آمد.  

 ترکیبات استرانسیم مانند استرانسیم نیترات رنگ شعله را به رنگ سرخ خون تغییر می دهد که به دلیل گران بودن کمتر استفاده می شود. کافیست شما مقدار کمی از پودر استرانسیم نیترات را به روی شعله بپاشید، آن وقت خواهید دید که شعله به رنگ بسیار زیبای سرخ خونی تغییر رنگ خواهد داد.

ترکیبات باریم نیز رنگ سبز خاصی به شعله می دهند که در این مورد بهتر است حتما از باریم کلرید استفاده نمایید. مانند ترکیبات قبل با پاشیدن مقدار کمی از این ترکیب بر روی شعله رنگ شعله به رنگ سبز تغییر خواهد کرد.

 سدیم رنگ شعله را زرد می کند که در دسترس ترین ترکیب آن سدیم کلرید یا همان نمک خوراکی است. اما ترکیبات روبیدیم رنگ قرمز بسیار زیبایی به شعله های آتش می بخشد که واقعا دیدنی می باشد. و بهتر است از روبیدم نیترات برای این منظور استفاده شود.

و اما یکی از هیجان انگیزترین رنگ ها برای شعله با ترکیبات سزیم ایجاد می شود. ترکیبات سزیم رنگ شعله را به بنفش آبی تغییر می دهند. که بسیار جذاب و منحصر بفرد است.

منیزیم در شعله ایجاد جرقه های سفید و درخشان می نماید که به دلیل ایجاد اشعه مارواء بنفش باید در استفاده از آن دقت نمود. توجه شود اگر مصر به استفاده از منیزیم می باشید از پودر آن استفاده نمایید. و پودر آن را به صورت توده ای کنار مواد آتش زا قرار داده و بعد آتش را روشن نمایید. البته در ادامه یک روش خوب برای آتشبازی با پودر منیزیم را خواهم گفت.

  منتظر عکس های زیبای شما از مراسم چهارشنبه سوری و شعله های رنگی در آدرس ایمیل وبلاگ هستم. این عکسها به نام خود شما در وبلاگ منتشر خواهد شد.

۲- ایجاد دودهای رنگی:

برای تولید دودهای رنگی که کاربردهای مختلفی دارند،از جمله در جنگهای نظامی برای علامت دادن یا استتار کردن استفاده می شود، به روش های زیر می توان عمل کرد:

دود آبی: مخلوط متیلن بلو، پتاسیم کلرات، و آنتیموآن سولفید، دود آبی رنگ تولید می کند. از استنشاق این دود خود داری کنید. مقدار کم آن تقریبا خطری ندارد اما مقدار زیادش کم خطر نمی باشد.

دودسیاه: دود سیاه را شاید بتوانید با سوزاندن لاستیک بدست بیاورید، اما این دود بسیار بدبو و آلوده کننده است. پس بهتره به روش زیر دود سیاه را تهیه کنید که نسبت به دود لاستیک همگن تر نیز می باشد. مخلوط پتاسیم کلرات، نفتالین و پودر زغال به شما دود سیاهی می دهد که کم خطرتر از دود لاستیک است. از استنشاق این دود نیز خودداری نمایید.

دود خاکستری: مخلوط گرد روی، هگزا کلرو اتان و نفتالین در حین سوختن دود خاکستری تولید می کند. تا حد امکان این آزمایش را انجام ندهید. و در صورت انجام از استنشاق دود آن جدا خودداری نمایید.

 دود سبز: ۲۰٪ اورامین،۴۰٪ ایندیگو،۲۰٪ پتاسیم کلرات، ۱۰٪ دوده، ۱۰٪ ذغال

 دود آبی: ۴۰٪ ایندیگو، ۲۸٪ پتاسیم کلرات، ۱۵٪ آرد گندم، ۱۷٪ متیلن بلو

دود سیاه: ۲۵٪ پودر منیزیم، ۳۷.۵٪ هگزا کلرو اتان، ۱۲.۵٪ نفتالین، ۲۵٪ سدیم نیترات

 دود سفید:۱۵٪ گوگرد، ۴۴٪ پتاسیم کلرات، ۴۰٪ پودر روی، ۱٪ جوش شیرین

دود سفید: غبار روی، هگزا کلرو اتان، آلومینیم

 دود سفید: فسفر پنتا اکسید، فسفریک اسید

 دود خاکستری: گرد روی، هگزا کلرو اتان، نفتالین

 دود خاکستری: کربن تترا سیلیکون، بخار آمونیم

 دود زرد: اورامین، لاکتوز،پتاسیم کلرات و کریوزیدین

 دود زرد: اورامین، لاکتوز،پتاسیم کلرات و آنتیموان سولفید

 دود قرمز: رودایمن رد، پتاسیم کلرات، آنتیموان سولفید

دود قرمز: رودایمن رد، پتاسیم کلرات، سودای پخت نان، گوگرد

 دود آبی: مالاچیت سبز، پتاسیم کلرات، آنتیموان سولفید

 





:: بازدید از این مطلب : 1200
|
امتیاز مطلب : 34
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : 18 / 7 / 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: