معلومات در باره کامپیوتر
نوشته شده توسط : خالد پنجشيري

کمپیوتر

از تظر   لغت : کمپیوتراز کلمه لاتین گرفته شده که به معنی حساب کردن میباشد پس کمپیوتر به معنی محاسب یا حساب کننده افاده میگردد. کمپیوتر یک ماشین برقی یا الکترونیکی electronic میباشد که قادر به عملیات ذهنی و دماغی در وقت کم میباشد و میتواند معلومات یا information or data را در خود ثبت یا  save نماید و دوباره به دسترس ما قراربدهد وبصورت عموم کمپیوتر دارای دو بخش عمده و اساسی میباشد .

1. Soft ware:  نرم افزار

2. .Hard ware:  سخت افزار

  1. : Soft wareیعنی پروگرام ها، به این معنی که تنها میتوان آنرا مشاهده کرد بلکه نمیتوان به آن تماس گرفت.

Hard ware: 2: آن بخش کمیوتر را گویند که قابلیت تماس را دارا بوده و قابل دید می باشد.                                                          

 

 تاریخچه کمپیوتر

قبل از آنکه مفکوره کمپیوتر به میان بیاید مردم چین در زمان قدیم برای محاسبه ها از چوتها و یا Abacus  استفاده مینمودند به همین ترتیب با گذشت زمان مردم امریکا تا سر شماری قاره خویش را آغاز نمایند لیکن شمارش یک شهر که New York  نام دارد مدت طولانی را در بر گرفت در این وقت یک عالم انگلیسی بنام Charles طی سالهای 1792 الی1871   در پوهنتون Cambridge  ماشین را طرح نمود و نام آنرا Different Engine  گذاشت جنگ جهانی دوم باعث تکامل جدی وسایل و تکنالوجی گردید.

گروه مشخص از کمپنی      IBM (International Business Machine) در سال 1946  ماشین حساب برقی بزرگتر را ساختن بنام Mark Harvard I  یاد میشود و همجنان در همین سال ماشین حساب الکترونیکی دیگر که اساس تکنالوجی آنرا تیوب های برقی تشکیل میداد ساخته شد که تاریخ انکشاف کمپیوتر را به نسل های بعدی کمپیوتر ارتباط میدهد .

تا به حال چهار نوع کمپیوتر ها تکمیل شده است که مشخصات هر نوع به صورت جداگانه مربوط به اساس تکنالوجی کمپیوتر میباشد .(تیوب, ترانزستور( LIC , IC,  .

اساس تکنالوجی نوع اول کمپیوتر ها را تیوب های برقی تشکیل میداد که طی سال های 1953-1906  از این کمپیوتر استفاده میشداین کمپیوتر دارای حجم و وزن نهایت زیاد بود و مصرف انرژی قوی داشت از طرف دیگر سرعت عملیات حسابی و حافظهء شان قناعت بخش نبود.

مرحله جدید در انکشاف کمپیوتر تولید کمپیوتر های بود که اساس تکنالوجی آنرا نیمه هادی ها و وسائل مقناطیسی تشکیل میداد . این مرحله انکشاف کمپیوتر ها را به نوع دوم کمپیوتر ها ارتباط میدهند.

در اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60  ترانزستور ها که نسبت به تیوب های الکترونیکی دارای وزن ، حجم و مصرف انرژی کم و سرعت اجرای عمل و مدت حیات آن قناعت بخش بود تولید گردید .

نوع سوم کمپیوتر ها در اواخر دهه 60 روی کار گرفته شد که اساس تکنالوجی آنرا IC (Integrated Circuit) تشکیل میداد. حجم و وزن IC نسبت به ترانزستور ها به مراتب کم بوده و دارای مدت حیات زیاد میباشد . با پیدا شدن نوع سوم کمپیوتر ها امکان آن میسر گردید تا کمپیوتر ها با هم مرتب گردند .

در سال 1975  تحول بزرگی در تخنیک صنعت کمپیوتر رونما گردید که در این سال Micro Processor  ساخته شد که اساس تکنالوجی آنرا Large Integrated Circuit , LIC   تشکیل میداد که این نوع چهارم کمپیوتر ها میباشد.

کمپیوتر های نوع چهارم قدرت اجرای صد ملیون عملیات را فی سانیه می باشند.





:: بازدید از این مطلب : 619
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 29 / 6 / 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: