سیاسی و فرهنگی
نوشته شده توسط : خالد پنجشيري

8صبح، کابل: یک منبع آگاه که نخواست نام اش افشا شود، به روزنامه 8صبح گفت که رییس جمهور کرزی از عطا محمد نور، والی بلخ خواسته است تا از پست ولایت استعفا دهد. گفته می شود که رییس جمهور کرزی این درخواست را از عطا محمد نور در پی آن مطرح کرده است که هفته ی گذشته آقای  نور حمایت خود را از داکتر عبدالله عبدالله در انتخابات سال روان خورشیدی اعلام داشت.
به گفته ی این منبع، عطا محمد نور در پاسخ به درخواست حامد کرزی گفته است که وی حاضر نیست تا از پست خود استعفا دهد، ولی اگر کرزی می خواهد می تواند او را برکنار کند.  منبع افزود، شماری از نزدیکان رییس جمهور کرزی، او را تشویق کرده اند که عطامحمد نور را از مقام اش برکنار کند. اما گفته می شود که برکناری عطا محمد نور ممکن است اوضاع امنیتی را در شمال افغانستان به ویژه در  ولایت بلخ بی ثبات کند. کرزی نیز تا حدی از همین مساله نگران است. او می ترسد که اگر عطامحمد نور را برکنار کند، ممکن است آقای نور در مقابل تصمیم اش ایستادگی کرده و این مساله را مطرح کند که شخص حامدکرزی خود، رییس جمهوری مشروع افغانستان در حال حاضر نیست.  
اما این کشیدگی میان حامد کرزی و عطا محمد نور چگونه و بر مبنای چه دلایلی ایجاد شده است؟
1. حامد کرزی از مدت ها قبل به عطامحمد نور وعده داده بود که وی را در تکت انتخاباتی خود به عنوان معاون اول جای خواهد داد، اما دیدیم که آقای کرزی به این وعده ی خود عمل نکرد و در نهایت مارشال فهیم را به صفت معاون اول خود در تکت انتخاباتی اش برگزید.
2. در آستانه ی انتخابات آقای کرزی برخلاف میل آقای عطا محمد نور، تعلیق وظیفه جنرال دوستم را لغو کرد و لوی سارنوالی نیز دوسیه وی را بست. این به معنای آن است که کرزی با وجود عدم علاقه ی شدید آقای نور به این مساله،  به دوستم یکبار دیگر فرصت داده است تا دوباره به صحنه بیاید که طبعیتا این کار با خواسته های والی بلخ سازگار نیست. آقای نور می داند که بازگشت مجدد جنرال دوستم به شمال افغانستان، تناسب و توازن قدرت را بهم خواهد زد و میزان اقتدارش  را کاهش خواهد داد.
3. نکته ی دیگر نیز توافق مجدد رییس جمهور کرزی با حاجی محمد محقق است. آقای محقق که زادگاه اصلی اش ولایت بلخ است از نفوذ قابل ملاحظه ای در این ولایت برخودار می باشد و توافق مجدد آقای کرزی با وی، زمینه ی مانور اقتدار آقای نور را در ولایت بلخ محدود می سازد و احتمال این که به تقسیم قدرت میان وی و طرفداران آقای محقق در ولایت بلخ منجر شود، زیاد است.
این در حالی است که براساس معلومات منبع 8صبح، مارشال فهیم در حال حاضر از حامد کرزی خواسته تا به هیچ گونه اقدامی در زمینه ی برکنار آقای نور اقدام نکند. آقای مارشال فهیم هم چنان وظیفه گرفته در طول چند روز آینده با آقای نور گفتگو کرده و از ایجاد کشیدگی زیاد میان حامد کرزی و عطا محمد نور جلوگیری کند.





:: بازدید از این مطلب : 224
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 29 / 6 / 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: