مقـــــــالات - ســـــياسي
نوشته شده توسط : خالد پنجشيري
 
نوشته شده توسط خالد پنجشيري    
پنجشنبه ، 22 مرداد 1388 ، 07:33 
متن سخنراني داکتر هارون اميرزاده در گردهمايي حمايت از داکتر عبدالله در شهر لندن (10 اگست)

خواهران وبرادران عزيز!

قرار است هموطنان ما در افغانستان دومين انتخابات رياست جمهوري خويش را در شرايط خيلي پيچيده امنيتي، فقر شديد و حضور گسترده قوت هاي خارجي برگزار کنند که ممکنست با معيار هاي قبول شده در کشور هاي که تجارب ده ها ساله دموکراسي دارند، برابر نباشد. اما با آنهم خود نفس انتخابات يک حرکت خيلي مثبت در حيات سياسي کشوريکه همواره از بحران مشروعيت رنج کشيده است و رژيم هاي مستبد سر نوشت مردم را رقم زده اند،به شمار مي رود.


در ميان 41 تن کانديدان محترم داکتر عبدالله عبدالله يکي از شخصيت هاي مطرح هستند که با برنامه واقعبينانه و مورد نياز کشور در مرکز توجه همه مردم افغانستان صرف نظر از تعلقات نژادي، مذهبي و محل تولد قرار گرفته اند. به باور ما داکتر عبدالله يک سياست مدار آزموده شده و شناخته شده افغانستان است که در سه دهه اخير در بدترين شرايط سنگر جهاد و مقاومت مردم افغانستان را ترک نگفته و در کنار مردم خود باقيماندند. بياد ما بياوريم که در سالهاي اخير داکتر عبدالله يگانه زبان دپلوماسي مقاومت ملي افغانستان در دشوار ترين لحظات تاريخ ما در خارج از افغانستان بودند. به بيان ديگر زبان دپلوماتيک داکتر عبدالله بود که برنامه هاي آِي اس آي را نقش بر آب نموده نه گذاشتند پاکستاني ها بيرق سياه اسارت را بجاي پرچم آزادي مقاومت مردم ما در سازمان ملل متحد در نيويارک به احتزاز در آورند.

برنامه "تغيير و اميد" داکتر عبدالله نه تنها اکثريت مردم افغانستان، بلکه ما را در خارج کشور نيز اميد وار به تغيير بسوي افق هاي روشن ساخته است. اين در حاليست که مردم از دست رژيم ناکام فعلي به ستوه آمده اند و در جستجوي ناجي و شخصيت کرزماتيک هستند.


داکتر عبدالله با طرح بنيادي تغيير روابط قدرت از حمايت گسترده در داخل و خارج برخوردار هستند. به نظر ما تغيير نظام رياستي متمرکز به دموکراسي پارلماني و انتخابي شدن مقامات محلي نه تنها افغانستان را از گرايش به ديکتاتوري، تماميت خواهي و مديريت نا کار آمد نجات خواهد داد، بلکه جنگ بلاوقفه قدرت طلبي را که درين سرزمين همواره جريان داشته است، نيز پايان خواهند داد. بدون شک با عادلانه ساختن ساختار قدرت سياسي نه تنها پايه هاي اجتماعي حاکميت در افغانستان گسترش خواهد يافت، بلکه افغانستان را در فرايند دولت- ملت سازي قرار خواهد داد. بدين تر تيب ما شاهد افغانستان آزاد، آباد و سربلند خواهيم بود.

 

خانم ها و آقايان ! چرا به رييس جمهور حامد کرزي نه مي گوييم؟

به نظر ما حامد کرزي هشت سال مردم افغانستان را ضايع ساختند. ايشان فرصت هاي طلايي راکه در پي سقوط حکومت طالبان در تحت حمايت جامعه جهاني نصيب مردم افغانستان شده بود، از دست دادند. نه تنها تروريسم نابود نشد، بلکه کشور غرق در بي قانوني، بي عدالتي، فقر شديد، فساد لجام گسيخته و مافياي مواد مخدر شده است. ازينرو ما معتقد هستيم انتخاب دوباره کرزي بمعناي تداوم حکومت مصيبت براي پنج سال آينده خواهد بود.

حالا فرصت انتخاب رهبر سالم براي مردم افغانستان فرا رسيده است. انتخاب کردن نه تنها يک حق شهروندي است، بلکه در عين حال مسووليت و دين ملي و ميهني نيز است که نبايد سرنوشت کشور را دوباره بدست رهبران ناکام، بي کفايت و خود خواه سپرد.              

مردم افغانستان خواهان انتخابات آزاد، شفاف و دموکراتيک هستند. اگر انتخابات فعلي مثل انتخابات 2004 با تقلبات گسترده برگزار شود، نه تنها مشروعيت رهبر و حکومت آينده زير سوال خواهد رفت، بلکه کشور به بحران عميق فرو خواهد رفت.


تقلب در انتخابات عنقريب يکي از کابوس هاي است که به استثناي آقاي کرزي متباقي همه کانديدان و راي دهندگان را نگران ساخته است. بسياري ها سوء استفاده از قدرت دولتي و کميسيون برگزاري انتخابات را که وابسته به آقاي کرزي است عامل اصلي تقلب در انتخابات مي شمارند. اين در حاليست که بسياري ناظران بين المللي و اعضاي ملل متحد شامل کميسيون انتخابات افغانستان نيز ممکنست بي طرف نباشند به نفع کانديد مورد نظر شان مداخله خواهند نمود.


به نظر مي رسد که حامد کرزي برغم معاملات عجيب و غريب با بسياري افراد نه چندان نيک نام و دلالان سياسي و اقتصادي بازنده انتخابات خواهند بود. اين در حاليست که داکتر عبدالله با گذشت هر روز از حمايت فزاينده مردم در سراسر کشور برخوردار شده و آقاي کرزي را در موقعيت دشوار قرار داده اند.

خانم ها و آقايان! بياييد با انتخاب داکتر عبدالله بحيث رييس جمهور جديد افغانستان به عمر حکومت هشت ساله فاسد و بيکاره حامد کرزي پايان بدهيم.

 

به اميد پيروزي داکتر عبدالله به پيش!

زنده باد مردم افغانستان!
 





:: بازدید از این مطلب : 250
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 28 / 6 / 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: